donderdag 12 januari 2012

Surface vest

Afgelopen weekend naaide ik de 4 knopen aan het vest dat ik de weken daarvoor heb gebreid. Een marineblauw vest met een noppenkraag en 3/4 mouwen met noppenrand met een metaaldraadje door het garen.
Het patroon van het vest vond ik op Knitty.com, een website vol met gratis breipatronen dat elke kwartaal met een nieuwe uitgave online verschijnt. Ontwerpster Nora Gaughan omschrijft het patroon als: "een vest dat door de extra dimensie van de hoge noppenstructuur niet meer zo gewoon is. De noppenstructuur ontstaat door meederingen en minderingen, die extra benadrukt wordt door het laten vallen van omslagen."
Voor het vest gebruikte ik het Sparkle garen van Zeeman. Op de wikkel staat dat het met pennen 8 gebreid moet worden, maar dat gaf een belabberd resultaat. Na wat proeflapjes met verschillende maat pennen, kwam ik uit op 4,5 mm naalden. Dat is wel een erg groot verschil.
Met het patroon heb ik met enig rekenwerk de bijpassende maat gemaakt, maar het uiteindelijke resultaat van het vest viel groter uit dan ik bedoeld had. Uithalen of overbreien waren geen optie voor me, dat vind ik zo'n vervelend werkje.
Ik heb het vest aan mijn vriendin gegeven. Zij past het vest prima, het staat haar leuk en ze is er heel blij mee.
Patroon: Surface door Norah Gaughan voor Knitty.com
Garen: Sparkle van Zeeman
Kleurnummer: 3-K858
Hoeveelheid: 7 bollen van 100 gram, naalden 4 - 4,5 mm
Samenstelling: 95% acryl, 5 % metaaldraad
Looplengte: 280 meter
De extra col die in het patroon wordt beschreven heb ik niet gemaakt.

2 opmerkingen:

simoneannemone zei

Wat een mooi vest is dit! Ben het met de ontwerpster eens dat het niet zomaar een gewoon vest is. Mooi met die noppen.

Jammer dat jij hem niet past maar dat is wel weer een gelukje voor je vriendin.

En jij breidt wel weer een nieuw vest voor jezelf :-)

Anoniem zei

Hoi Alice,

Wat een gelukkig mens ben ik toch. Krijg ik zomaar een eigen gebreid vest waar ik heeeeeeeeeeeel blij mee ben maar dat had ik je al verteld.Ik ga het zeker met plezier dragen.
Nogmaals mijn dank.
Gr Bets.