dinsdag 3 juni 2014

Munt, munt en nog eens munt

Munt (Mentha) is een geslacht van meerjarige planten uit de lipbloemenfamilie (Lamiaceae). Ze hebben sterk geurende stoffen (menthol) die gebruikt worden in diverse producten als smaak- en geurstof, bijvoorbeeld in snoep, thee en tandpasta.
Munt is ontstaan uit jaloezie van een godheid. Pluto was de heerser van de onderwereld. De Griekse godin Persephone, de vrouw van de god Pluto had een vriendin. Deze vriendin heette Mintha. Ze waren goede vriendinnen maar Pluto wenste niet dat de twee zoveel samen met elkaar deden. Hij werd zeer boos op deze situatie en veranderde Mintha in een plant.
Misselijkheid gaat over zodra je mint ruikt. Hetzelfde geldt voor sommige hoofdpijnvormen. Als je mint over je voorhoofd en neus wrijft zul je kunnen merken dat de hoofdpijn verdwijnt. Wat de misselijkheid betreft zijn er veel reizigers die altijd een klein flesje mintolie op zak hebben. Ze ruiken eraan zodra er misselijkheid optreedt. Menthol geeft de maag rust. Dat geldt uiteraard ook voor het drinken van pepermuntthee of een op mentol gebaseerd snoepje.
Munt verbouwen is eenvoudig. De plant heeft alleen regelmatig wat water nodig en wat zon. De muntplant kan in het voor- en in het najaar worden geplant. Munt groeit echter vaak zo hard dat een hele tuin overwoekerd raakt. De plant verspreidt zich namelijk door uitlopers die onder de grond groeien.
De foto's zijn allen van mijn verzameling muntplantjes in een zinken teil in de tuin. Naast de bekende Marokkaanse munt, staan er ook een aantal bijzondere varianten bij: ananasmunt, appelmunt, aardbeimunt en chocolademunt.
Als je een takje van deze soorten afhaalt en licht tussen je vingers wrijft, dan ruiken ze echt naar het fruit of de chocolade.
Heerlijk om verse muntthee van te maken, het aroma wordt ruik je door de mintgeur heen.
Er zijn nog meer varianten: bananenmunt, basilicummunt, citroenmunt, sinaasappelmunt, lavendelmunt, gembermunt...daarvoor moet je dan niet bij een standaard tuincentrum zijn, maar op zoek tussen de kruiden bij een kweker of lokaal tuincentrum.
Ik ga van mijn glas aardbei/muntthee genieten, heerlijk!

3 opmerkingen:

Elizabeth zei

Wat interessant om te lezen! Ben ik weer een stukje wijzer geworden.
Ik heb nog een klein hoekje in m'n moestuintje leeg, misschien daar toch maar eens een muntplantje poten!

fijne dag, groetjes v. Elizabeth

Corina zei

Ik ben op zoek naar de chocolade munt. Ik heb de gewone gehad die is inmiddels weg uit de tuin nadat we hem hebben veranderd.
Ik ga ze in potten zetten.

Corina

Marian zei

Leuke post..munt thee, daar kunnen ze mij wakker voor maken, ik drink bijna niets anders meer :)