maandag 16 september 2013

Ten Stitch Twist

Ik brei graag en veel sokken, ik weet het.....Het is verslavend om te doen en het zijn heerlijke kleine werkjes die overal mee naar toe kunnen en ook zo weer af zijn... Ik blijf het voorlopig nog wel doen schat ik zo in. Voor een paar sokken heb je over het algemeen ongeveer 100 gram wol nodig met een looplengte van 400 a 420 meter, de meeste bollen/strengen zijn ook dat gewicht en hebben die lengte.
Meestal blijft er van de wol wel een bolletje over, soms heel klein, soms wat groter.
Die bolletjes verzamel ik in een laatje op mijn hobbykamer om er een keer iets mee te maken, zonde om weg te gooien toch..??
Nu kijk ik graag op Ravelry naar leuke patronen en nieuwe ideetjes en daar zag ik de Ten Stitch patronen van Frankie Brown (Frankies's Knitted Stuff).
Het patroon bestaat uit 10 steken die steeds recht gebreid worden, maar met 1 zijkant vastgebreid worden aan de voorgaande banen. Klinkt ingewikkeld, maar de foto's spreken voor zich...
Er is een vierkante variant, driehoek, zigzag en een ronde variant. Het is een patroon dat voor alle soorten garen gebruikt kan worden, je past alleen je naalden aan en breien maar. Ik heb dus voor de ronde variant gekozen om te maken van de restjes sokkenwol.
Het begin van het kleed is even opletten, het rondje wordt als eerste gebreid met verkorte toeren. In het patroon wordt alles heel duidelijk uitgelegd en als je eenmaal het begin hebt gemaakt, is het een herhaling van steeds dezelfde toeren.
Het lijkt me leuk om een heel kleurig rond kleed op de bank te maken, beetje retro stijl.

Ik ben begonnen op pennen no. 3, maar dat werd me iets te los, ik houd van mooi strak aansluitend breiwerk. Ik ben dus maar verder gegaan op pennen 2,75, het duurt dus voorlopig wel even voordat het kleed klaar is. De eerste 25 cm doorsnee is er!
Zo nu en dan zal ik updates laten zien van het verloop van het ronde sokkenwolproject...

7 opmerkingen:

Ellen zei

Dat ziet er superleuk uit!

juffrouw truus zei

Ben een beetje sfeer aan het proeven op je blog, ben nl. je swap partner voor de Autumn Swap van Dreamstuff.

Leuk project met die restjes wol!

Ga je mailen over de Swap.

Groeten van Juffrouw Mier

P.S. Doe je mee aan mijn mini give away?

simoneannemone zei

Wat een mooi resultaat krijg je met deze techniek.

Ben benieuwd hoe hij eruit als je hem klaar hebt.

Saskia

Dreamstuff zei

Wat een leuk idee!

Corina zei

Dat is een leuk idee, en mooi hoor zoals het er nu al uitziet.

Ga het vervolg in de gaten houden ben benieuwd hoe ie gaat worden.

Corina

Pytsje zei

prachtig! en een leuke bestemming voor je restjes wol.

Bets zei

Wat een super leuk idee om zo al je restjes op te maken.