zaterdag 14 mei 2011

IJsheiligen

"Voor IJsheiligen de bloempotten buiten,
veelal kun je er dan naar fluiten, 
wacht af tot de heiligen zijn voorbij,
de bloemen zijn u daarvoor blij."

Zolang de IJsheiligen nog op de kalender staan, kunnen we eenjarigen en kuipplanten beter nog niet buiten zetten. Mijn vader drukte me altijd op het hart dit echt te respecteren, zonde als je pasgeplantte bloemen en planten, na een nachtvorst het loodje gelegd zouden hebben. Ik heb me er altijd trouw aan gehouden, dus tot dit weekend heb ik mijn potten, bakken, emmers en andere plaatsen waar ik wil planten, nog niet gevuld.
Net zo als ik hebben veel ongeduldige tuiniers het niet zo op Sint Mamertus (11 mei), Pancratius (12 mei), Servatius van Maastricht (13 mei), Bonifacius van Tarsus (14 mei) en Sophia van Rome (15 mei).

Abrupte temperatuurveranderingen, die onder andere het gevolg zijn van het nog relatief koude zeewater, zijn kenmerkend voor dit hele jaargetijde en kunnen ook in juni nog voorkomen. Wel neemt na half mei de kans op vorst sterk af en aan het eind van deze maand zijn temperaturen onder nul heel uitzonderlijk. In dat opzicht markeren de IJsheiligen meestal de overgang naar een periode met een meer zomers karakter.

Nu hebben we al wat prachtige, warme dagen achter de rug en relatief weinig nachtvorst. Maar de bakken etc heb ik nog niet gevuld, dat staat zeker voor volgende week op het programma en daar verheug ik me echt op...


1 opmerking:

Marian zei

Ja, leuk he? Ik heb dus wel gezondigd, net als altijd..ik houd me nooit aan de IJsheiligen, en dat is tot nu toe altijd goed gegaan:)

Maar dit jaar was iedereen volgens de kweker waar ik mijn zomergoed haal, al begin april bezig, tja, kijk dat is toch wel heel vroeg, zo vroeg begin ik nooit.Dan kun je er wel eens bij zijn met het bevriezen.

En dat van het bevriezen, gaat het meest op voor de 1-jarigen die je in de volle grond plant, aan de grond vriest het harder dan wat hoger, en potten kun je eventueel nog afdekken, of verplaatsen zodat ze niet bevriezen..