donderdag 30 juni 2011

Invicta colour sokken

Ik was op zoek naar een breiwerkje voor op de bank, buiten en om snel op te kunnen pakken. Ik kon er even niet uitkomen wat ik zou maken, maar toen ik de sokkenwol Invicta van Scheepjeswol zag liggen, was de beslissing snel genomen: sokken.
Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik sokken op de pennen had staan en het laatste paar is nog steeds niet af....
Ik koos voor een bol Invicta in grijs-roze-paarse tinten. Voor de boord gebruikte ik een boordsteek in 2 averecht, 2 recht. Uit het boekje "Sokken breien doe je zo" van Jo Ann Luijken en Marlies Hoogland, breide ik de boemeranghiel, alias zandloper- of jojohiel.
Deze hiel zie je meestal bij fabrieksmatig geproduceerde sokken. Het was niet een echt gemakkelijke, maar wel erg mooie manier met een soepel resultaat. Aan het eind van de hiel heb je weer het oorspronkelijke aantal steken op je naalden, daardoor hoef je geen spie te breien na de hiel, dat was even wennen. De teen is de standaard ronde teen uit hetzelfde boekje.
Het garen is vrij dun voor sokkenwol, daarom had ik bij voorbaat al gekozen voor naalden 2,5.
Het garen is niet op een vaste volgorde gekleurd, vandaar dat het niet of nauwelijks mogelijk is om uit 1 bol 2 dezelfde sokken te breien.
Het breien zelf ging snel, je wilt toch steeds naar de volgende kleur doorbreien en dan gaat het ongemerkt toch erg vlug. Ik heb nog een behoorlijke hoeveelheid wol over, tja, wat zal ik daar nu eens mee maken...??
Garen: Scheepjes Invicta Colour
Kleur: roze-paars-grijs nummer 964
Samenstelling: 75% Scheerwol/25% Polyamide
Gegevens: 100 gram, ca. 420 meter, naald 2,5-3

Voor het showen van de sokken is een mal of een speciale etalagevoet mooier, maar daarvoor moet ik nog even op zoek naar een voorbeeld voor de juiste maat.
Ik heb namelijk een volgende bol al klaarliggen...nu nog een wat uitdagender patroontje opzoeken..:-)

1 opmerking:

simoneannemone zei

Wat een leuke kleurtjes heb je weer uitgekozen!

Succes met het volgende paar sokken.

Saskia