woensdag 5 december 2012

Neely O'hara sokken

Neely O'hara is een karakter in een film uit 1967 genaamd Valley of the Dolls. De film vertelt het verhaal van drie jongedames die elkaar aan het begin van hun carrière ontmoeten. Neely O'Hara is een getalenteerde jongedame die carrière probeert te maken op Broadway. Neely wordt op een gegeven moment opgemerkt en verhuist naar Hollywood om een populaire filmactrice te worden. Ze raakt echter verslaafd aan voorgeschreven pillen. Wegens haar wilde gedrag wordt ze uiteindelijk opgenomen in een sanatorium.
De ontwerpster, Liz Abinante, van het sokpatroon Neely O'hara werd geinspireerd door het verhaal van dit karakter in de film. Neely's neergaande spiraal in het leven komt tot uitdrukking in het gedraaide motief van dit sokpatroon.
Mijn oog viel op dit patroon omdat ik voor de sokkenwol met gemeleerde kleurensamenstelling geen al te ingewikkeld patroon wilde gebruiken. Het leek me een passend patroon voor het garen, het komt tot zijn recht, maar het garen geeft een ander kleureffect dan ik had verwacht.
Op het been herhaald het patroon zich twee keer, daartussen wordt een kabelpatroon gebreid dat de sok aan beide zijkanten van het been verdeeld en naar beneden op de voet van de sok doorloopt.
De hiel is een versterkte hiel waarbij het kleurverloop wel tot een verrassend resultaat leidt. Bovenop de voet loopt het patroon van het been door. Voor de teen koos ik dit keer opnieuw voor een spiraalteen met minderingen rondom.
Overigens, wel leuke sokken om te breien hoor!
Patroon: Neely O'Hara van Liz Abinante
Garen: sokkenwol van Drachenwolle (er worden steeds nieuwe kleuren geverfd, weet echt niet meer welke ik had besteld)
Samenstelling: 75% scheerwol/25% polyamide
Naalden: 2,5 mm

1 opmerking:

Corina zei

Ik vind ze weer heel erg mooi geworden en de kleur vind ik echt gaaf hou wel van blauw. Je heb weer een mooi paar sokken erbij.

Corina