vrijdag 11 november 2016

Van applicatierestjes met streepjesstof tot boekenlegger en soldeerbout

Hoewel ik in eerste instantie niet direct warm liep om boekenleggers te gaan maken bij de borduurclub, was ik na het maken van de bookhuggers (klik hier voor het bericht daarover), wel enthousiast. 
Met name de patronen voor "monster boekhoekjes" van KCDezigns (klik hier), vond ik zo leuk dat ik ze dus toch ook wilde maken. 
Het lapje streepjesstof in frisse, vrolijke kleurtjes was mijn uitgangspunt. In mijn bakje met applicatierestjes vond ik lapjes en restjes die precies groot genoeg waren voor deze patronen. Heerlijk zo'sn goed gesorteerde lapjesvoorraad, hoe klein die lapjes soms zijn. 
De boekhoekjes worden helemaal in de borduurring gemaakt. Ik gebruikte scheurvlies als basis ingespannen in de ring. Je kunt er ook voor kiezen om het patroon op wateroplosbaar vlies te maken, dan wordt het afwerken van de hoekjes iets makkelijker. Je hoeft de randen dan alleen maar even nat te maken en ze zijn perfect afgewerkt. Bij het gebruik van scheurvlies blijven er altijd enigszins rafelige randjes over die ik graag wegwerk. 
Dat kan op meerdere manieren:
  • je kleurt de rand van je borduurwerk met een watervaste viltstift in (bijna) dezelfde kleur als het borduurgaren dat je hebt gebruikt voor de cordonrand. Vooral bij zwart of bruin of als ik er heel zeker van ben dat ik de goede kleur heb, pas ik dit toe;
  • je haalt de rand van het borduursel snel langs het vlammetje van een aansteker. Ik ben hier geen fan van, ben altijd huiverig dat ik het net iets te langzaam doe en mijn borduurwerk in vlammen opgaat ....hahahaha;
  • je haalt een warme soldeerbout langs de rand van het patroon waar de rafeltjes van het scheurvlies te zien zijn. Deze methode gebruik ik graag. 
Voor het gebruik van de soldeerbout moet je wel op een aantal dingen letten:
  • gebruik een soldeerbout van maximaal 40 Watt, anders wordt de soldeerbout te heet en kan licht gekleurd borduurgaren verbranden en bruin worden. Ik vind dat niet mooi;
  • haal de warme soldeerbout langzaam maar gestaag langs de rand van het borduursel waarbij je de rafels wegsmelt. De rand van het borduursel wordt iets hard. Dat klopt omdat je het borduurgaren een klein beetje smelt;
  • pas op: als je de soldeerbout te lang op het borduurgaren houdt, dan smelt je de verbinding tussen boven- en onderdraad en gaat de cordonrand stuk, dat wil je zeker niet;
  • oefen eerst met de soldeerbout langs een cordonrand die je op een proeflapje op scheurvlies hebt geborduurd. Dan weet je wat de soldeerbout doet, hoe heet het wordt en hoe snel of hoe langzaam je de soldeerbout langs de rand moet bewegen.
Op de onderstaande foto's kun je zien hoe de rand er voor het bewerken van de rand eruit ziet en na het bewerken van de rand met de soldeerbout. Klik op de foto's om te vergroten. Voor alle volledigheid: ik haalde soldeerbout langs alle randjes, dus ook die van de tanden:

Voor elk monster boekhoekje gebruikte ik de streepjesstof, maar bij de ene horizontaal en de andere verticaal. Bovendien koos ik voor de voorkant van het boekhoekje een andere bijpassende kleur stof. 
Ik vind ze erg grappig geworden, leuk als extraatje bij een (boek)cadeautje. 

5 opmerkingen:

arpantu zei

ze zijn erg leuk je hoekjes en inderdaad zo werk ik al jaren met de soldeerbout ooit in Londen gezien.
maar je uitleg hier is weer super
Groetjes patriciA

Unknown zei

Weer iets geleerd! Ze zien heel mooi en leuk uit

Unknown zei

Ontzettend leuk geworden!!

conny's quilts en creaties zei

Wat een leuke en originele boekenleggers!

tiny zei

Wat een leuke boekenlegger heb je gemaakt, dit is iets wat ik nog nooit gedaan heb. Je speldenkussen is prachtig, ga hem opvullen en de 10e op mijn blog zetten .Succes met je bezigheden en ga je blog volgen je hebt zoveel ideeën. Groeten Tiny