dinsdag 11 oktober 2016

Reverse of omgekeerde applicaties borduren

Een techniek die ik nog niet eerder heb gebruikt is reverse applique of in goed Nederlands omgekeerde applicatie. Deze techniek wordt bij het quilten ook gebruikt, klik hier voor een lijst met links naar tutorials en patronen.  En op Pinterest (klik hier) vindt je de prachtigste patronen om deze techniek met de hand of naaimachine te proberen.
Maar ik heb natuurlijk de borduurmachines niet voor niets staan en er zijn inmiddels patronen waarmee je de techniek ook op de machine kunt gebruiken. Het komt er op neer dat je de stof van de applicatie aan de achterkant van de goede stof vastzet en vervolgens de goede stof uitknipt. Door het gat dat daardoor ontstaat, zie je de stof die je er zojuist achter hebt vastgeborduurd, dan als voorgrondstof verschijnen. De afgeknipte stof kan gaan krullen als je tricot hebt gebruikt of een beetje rafelen. Dat geeft het borduursel juist een leuke vintage uitstraling. Eigenlijk best eenvoudige techniek, je moet er maar opkomen.
Ik maakte met deze techniek een t-shirt met een bijpassend vestje in een mooie aqua/turquoise kleur. De bijpassende stof die ik als applicatiestof heb gebruikt, heb ik ooit in een pakketje gekocht, maar weet niet meer waar of van welk merk. Het vestje is van een gebreide stof. Ik was benieuwd of deze stof na het afknippen zou gaan ladderen, maar dat is niet gebeurd. Zoals gezegd gaat de stof wel krullen, maar dat vind ik juist een leuk effect geven.
De borduurpatronen die ik gebruik print ik altijd uit op een zogenaamde 'template'. In mijn borduursoftware wordt op het patroon een kruis geplaatst dat correspondeert met het middelpunt van het patroon. Met de templates en de kruizen kan ik op de stof exact bepalen waar ik het borduurpatroon geborduurd wil hebben. Op deze manier kan ik meerdere patronen combineren en zo naast elkaar plaatsen waar ik ze wil hebben. Zo kan ik ook meerdere patronen naadloos op elkaar laten aansluiten.
Bij het t-shirt heb ik een van de zijnaden losgetornd om het borduurpatroon mooi op het t-shirt te krijgen. Na het borduren lockte ik de naad weer dicht en stikte de ondernaad er weer in.
Om de set af te maken plakte ik er hotfix steentjes in bijpassende kleuren op. De steentjes kocht ik in China op Aliexpress. Ik was benieuwd naar de kwaliteit van de steentjes: prima, mooie kleuren en mooi glanzende kwaliteit en wat nog veel leuker is: spotgoedkoop!
Voor deze patronen gebruikte ik de collectie Reverse Applique Fashion van Anita Goodesign.
Andere borduurpatronen met reverse applicatie vindt je via onderstaande links:


We hebben deze techniek natuurlijk ook met de dames van de borduurclubs gedaan en we zagen de leukste creaties ontstaan. Hieronder zie je wat van de projecten die we op de borduurclub maakten:
En als laatste nog een close up van het patroon dat ik maakte:



4 opmerkingen:

Bets zei

Het is een prachtig resultaat en een leuke techniek

Anoniem zei

Wow, je moet het maar kunnen! Knap gemaakt en je hebt er weer een uniek stuk bij!
Fijne woensdag,
Sigrid

Anja van Horck zei

Ziet er geweldig uit Alice. Altijd weer leuk om je blog te volgen. Duidelijke uitleg en mooie foto's. Bedankt ;-)

Jos van KloskaCreAtief! zei

Wat een leuke techniek inderdaad, en mooi zo met die steentjes er ook nog bij! Nog een weer idee op mijn te doen lijstje.