vrijdag 3 januari 2014

Adidas t-shirt

Ik kon het, na heel wat wikken en wegen, toch niet laten om een Silhouette Cameo aan te schaffen. Op het www heb ik de afgelopen tijd heel wat webpagina's bekeken waarop hele leuke toepassingen en projecten te zien waren die met de snijplotter waren gemaakt. Ik weet dat ik me met mijn hobbies echt niet hoef te vervelen, maar ik denk dat dit een leuke aanvulling is. Natuurlijk moet ik eerst de beginselen van het "snijplotteren" onder de knie te krijgen, maar de ideetjes borrelen al op.
Met de Silhouette Cameo kun je papier snijden, vinyl snijden dat je vervolgens op allerlei ondergronden kunt aanbrengen, heat transfer snijden dat je daarna op stof kunt strijken, glas etsen, stempels zelf ontwerpen en uitsnijden, met sketch pennen tekenen op papier, mallen voor rhinestones/hotfixsteentjes uitsnijden en nog heel veel meer.
Ik ben begonnen met het snijden van wat mallen uit papier en een paar kaarten met kunstig uitgesneden teksten, dat lukte.
Daarna heb ik me gewaagd aan het snijden van heat transfer en dat kostte me meer moeite. Met name het kiezen van de juiste instellingen op de Silhouette Cameo valt me nog niet helemaal mee. Maar met oefening en een tweetal workshops in het verschiet, hoop ik dat ik dat snel onder de knie ga krijgen. Er zijn talloze filmpjes en tutorials,op internet te vinden, leuk om te bekijken en leerzaam.
Voor de kerst wilde ik voor dochterlief een t-shirt beplakken met het Adidas logo, dat vind ze helemaal geweldig. Ik had een t-shirt in haar maat gescoord en heat transfer aangeschaft in een zwarte glitterversie. De eerste poging mislukte, het logo was niet goed gesneden en ik kreeg het niet fatsoenlijk van het plastic af. De tweede poging had ik meer succes en het logo is mooi op het t-shirt terecht gekomen. Het viel helemaal in de smaak, ik kreeg gelijk het verzoek om nog een versie in andere kleuren te maken.
Op de foto's staat in een paar stappen het proces: 1. heat transfer op de rol gekocht, de goede kant zit geplakt op een stevige plastic ondergrond (drager) 2. het ontwerp van het logo, dit moet in spiegelbeeld gemaakt worden, anders komt het niet goed op het t-shirt of waar je het op wilt strijken/persen terecht 3.na het snijden wordt de heat transfer die je niet wilt gebruiken met een haakje van de drager afgepulkt 4. het t-shirt met middenvoor afgetekend op de strijkplank.
5. het gesneden logo wordt met de drager op het t-shirt geplaatst, plakkende kant van de drager op de stof 6. met een strijkijzer en een doek wordt de heat transfer op het t-shirt gestreken (45 a 60 seconden), dan smelt de onderlaag van de heat transfer op de stof  7. het eindresultaat, nog even afkoelen....
Het tweede logo van YSL wilde ik uit zilver heat transfer snijden om op een donkerblauw t-shirt te strijken/persen. Na drie mislukte pogingen had ik het even opgegeven, de letters werden gedeeltelijk niet gesneden, daarna helemaal doorgesneden en stroopte de heat transfer op onder de wieltjes. Ik heb geprobeerd wat met de instellingen van de snijplotter te varieren, maar nog niet met het gewenste resultaat. Ik geef niet op, dus wordt vervolgd..........
Iemand suggesties wat ik mogelijk fout heb gedaan, ben altijd in voor goede raad...???
p.s. ..(vandaag met 2 vriendinnen lekker zitten hobby-en met het apparaat, ben al weer iets verder)

2 opmerkingen:

Corina zei

Inderdaad een aanvulling op wat je al maakte. Vind het heel erg leuk geworden, altijd fijn om mensen blij te maken.
Ben benieuwd wat er nog meer voorbij gaat komen hoor.
Veel plezier en succes met je nieuwe hobby.

Corina

poetsie zei

Een heel gelukkig 2014.
Wat heb je jij toch legio leuke creatieve uitspattingen. Ik vind het een feest om iedere keer te lezen wat je zoals maakt. Dit is wel een heel erg leuk apparaat erbij.