zaterdag 15 juni 2013

Faceted Rib Socks ~Unikat april 2013

Toen ik de envelop met de sokkenwol van de maand april 2013 van Tausendschon openmaakte, was ik lichtelijk teleurgesteld. Mijn eerste reactie op de kleurcombinatie van de streng die ik ontving was: "Alweer groen met ecru en hardroze...jammer....". Ik vond de kleurcombinatie naar mijn smaak teveel lijken op die van maart, maar het resultaat van de sokken heeft dit helemaal goed gemaakt.
Voor het vergelijk heb ik de sok van maart en april ook nog even naast elkaar op de foto gezet en dan zie je pas goed dat de kleuren toch echt wel anders zijn.
Ik koos dit keer voor het patroon Faceted Rib Socks uit The Little Box of Socks.
In deze box zitten 12 verschillende patronen die gedrukt zijn op kaarten (A5 formaat) die je los uit de box kunt halen en bij je breiwerk steekt. Mooie patronen in verschillende variaties die leuk en toch eenvoudig zijn om te maken. Hier (klik) zie je een filmpje over deze box. Dit patroon is zeer geschikt voor beginnende sokkenbreiers. Bovendien laat het patroon de kleurcombinatie van het garen heel mooi tot zijn recht komen, daarom ben ik ook zo tevreden over het resultaat.
Het is een heel eenvoudig patroon dat slechts bestaat uit 2 steken die herhaald worden over 4 toeren, verrassend resultaat dus.
Aan de rand van de hielflap wordt een rand van 3 rechte steken gebreid. Dit geeft een mooi effect en bij het opnemen van de steken na de kleine hiel voor de spie, er ontstaan op deze manier geen gaatjes en hoef je ook geen gedraaide steken te breien om gaatjes te voorkomen. De rand met opgenomen steken is heel erg mooi strak geworden, voor herhaling vatbaar dus.

De sok is verder op de gebruikelijke manier gebreid, de teen is een bandteen. Het enige aandachtspunt is het aantal steken dat wordt gebreid. In eerste instantie had ik 60 steken opgezet, maar na een paar toeren met de afgehaalde steken, bleek dit een strakke boord op te leveren. Vandaar dat ik opnieuw ben begonnen met 68 steken.
Patroon: Faceted Rib Socks door Charlene Schurch en Beth Parrot
Gebruikt garen: Unikat van Tausendschon
Samenstelling: 75% scheerwol, 25% polyamide
Lengte: 420 mm, 100 gram
Naalden: 2,5 mm

3 opmerkingen:

Tialda zei

Blijf het knap vinden... Sokken breien!

simoneannemone zei

Deze zijn ook weer zo mooi! Leuk dat kleurenverloop.

Saskia

Corina zei

Het eerste dat bij mij opkomt is wauw mooie sokken en die kleuren vind ik heel erg mooi hou ik wel van.

Corina