woensdag 27 juli 2011

~ Een bloemetje op woensdag ~ Vlinderstruik

Er is vandaag niet een officiele versie van Bloemtje op Woensdag door Veronique, maar ik houd stug vol. Ik heb nog heel veel mooie en leuke bloemen te laten zien en ik vind het leuk om te doen.
Omdat we op "De Vlinderhoeve" vertoeven, vandaag de keuze voor de vlinderstuik. In de tuin daar heb ik een paars en wit exemplaar staan en met warm weer zitten de bloemen vol met vlinders.
De vlinderstruik (Buddleja davidii) doet z'n naam alle eer aan. Met een beetje geluk strijkt koolwitje, citroenvlinder, kleine en grote vos en atalanta met mooi weer op de grote, pluimvormige bloemen neer.
Vlinderstruik moet elk jaar drastisch worden gesnoeid. Voer de snoeibeurt uit in het voorjaar als er geen vorst meer valt te verwachten. Hoewel de vlinderstruik veel zaad voortbrengt, lukt het maar zelden het zaad te laten kiemen. Als het zaad al kiemt, komt de soort of variëteit niet soortecht terug.
De Vlinderstruik kan worden gestekt. Gebruik jonge scheuten. De beste tijd om stek te nemen is midden zomer. De stek wordt onder een bladpaar afgesneden en getopt. Gebruik van stekpoeder verhoogt de kans van beworteling aanzienlijk. Plant de stek op in een luchtig humus/zandmengsel. Een hoge luchtvochtigheid en warme bodem zijn noodzakelijk.
De Vlinderstruik is een sterke plant die weinig eisen aan de bodem stelt. Maar een warme standplaats in de volle zon zal de bloei bevorderen.Van een vochtige bodem houdt hij niet.

2 opmerkingen:

Marian zei

Wat een mooie vlinderstruiken...en is het vandaag geen bloemetje op woensdag meer?? Heb nog niet gekeken, en ben de hele dag weg geweest, wilde net een postje maken...ik ga denk ik ook gewoon door met bloemetje op woensdag.. zijn we in ieder geval al met zijn 3en zover ik weet, want 'papieren rozen 'had vanochtend ook een bloemetje op woensdag zag ik heel snel voordat ik weg moest.

Anoniem zei

Hoi Alice,

Vlinderstruiken zij echt mooi. Jammer dat ze zo groot worden.Een feest om naar te kijken, met al die vlinders!!

Fijn weekend.

Groetjes Thea♥