donderdag 24 mei 2018

Woodland penciltoppers en tractatie

Dan beloof ik om weer berichten te gaan plaatsen, ik maak nieuwe berichten, agendeer ze (denk ik).. maar op een of andere manier worden ze dan niet daadwerkelijk geplaatst op mijn blog....   Ik moet denk ik weer een beetje inkomen, dus bij deze alsnog het bericht dat ik maakte over het maken van penciltoppers en hoe je er een leuke traktatie van kunt maken. 
Penciltoppers of potloodhoedjes worden als versiering op de bovenkant van potloden geschoven. De potloodtoppers die ik maakte, borduurde ik op vilt van een stevige kwaliteit. Ik ben een fan van het gebruiken van vilt voor dit soort projecten. Het blijft mooi in vorm, het borduursel wordt eigenlijk altijd mooi op vilt, de kleuren van het borduurgaren komen er mooi op uit en het verwerkt super makkelijk.
In de collectie Woodland Toppers van Embroidery Library (klik hier) zitten 4 leuke patroontjes van een stinkdier, uil, vos en wasbeer. Ik heb de kleuren van de patroontjes aangepast naar mijn eigen smaak en voor de uiltjes heb ik verschillende kleuren voor de ogen gebruikt.
Om er een leuke traktatie van te maken voor bijvoorbeeld een verjaardag of op school heb ik het volgende gebruikt en gedaan:
1. Benodigdheden:

2. snij het karton op de juiste maat voor het blik, meet de hoogte van het blik daarvoor zorgvuldig op.
Plak een rand dubbelzijdig tape aan de boven- en onderkant van het blik en een strook dubbelzijdig tape van boven naar beneden op het blik, maakt niet uit waar. Verwijder vervolgens de tweede beschermlaag van het tape;
3. Plak de strook karton rond het blikje, begin midden op de verticaal geplaatste strook dubbelzijdig tape. Sluit de naden van de strook papier vervolgens op de verticaal geplaatste strook tape.
Werk de bovenkant van het beplakte blik af met een strookje kant, band of andere versiering. Dit kun je ook heel makkelijk met dubbelzijdig tape vastplakken.
Doe een restje organza of leuk bijpassend stuk stof in het blikje en vul het met fijn (aquarium)grind, zand of ander stevig vulmateriaal. Let er op dat je hier de potloden makkelijk in kunt steken en uit kunt halen zonder ze te beschadigen. Voor alle zekerheid zou je daarvoor ook op het vulmateriaal een klein stukje oase op maat kunnen snijden en met de bijpassende stof of organza kunt bekleden. 
Dit is slechts 1 toepassing van de toppers zoals ze genoemd worden. Op de projectpagina van Embroidery Library worden ze ook gebruikt om cupcakejes of lollies mee te versieren.  

Een uitgebreide beschrijving met foto's (in het Engels) is hier (klik) te vinden

Ik maakte nog meer toppers, maar die hebben een totaal ander thema en zien er heel anders uit. Die bewaar ik voor een volgend bericht.

Vilt (klik hier voor heel veel kleuren), kies niet voor de vilt voor tassen, die is veel te dik hiervoor. 

Geen opmerkingen: