donderdag 31 maart 2011

Mylar en borduren op lycra

De mogelijkheden van het machinaal borduren zijn talrijk en steeds worden er nieuw technieken bedacht en materialen om mee te borduren toegevoegd. Een voorbeeld daarvan is Mylar folie.
Mylar folie is polyester film en bestaat al sinds de jaren 50. Het is een superdunne, glimmende folie waarvan bijvoorbeeld felicitatieballonnen worden gemaakt. Het kan prima gebruikt worden om borduurpartronen te verfraaien, het geeft een extra glimmende dimensie aan een borduurpatroon. Het wordt inmiddels verkocht in heel veel kleuren en variaties zoals neon en iriserend. Mylar geeft het effect alsof er met metallic garen gewerkt is. Mylar kan zonder problemen gewassen worden en op lage temperatuur in de droger. Strijk het motief op lage temperatuur, altijd met een strijkdoek tussen de Mylar en het strijkijzer.
Natuurlijk zijn ook de bijpassende borduurpatronen inmiddels goed te vinden, klik maar eens hier, hier of hier. En hier is een filmpje te bekijken over het borduren met Mylar.

Voor de ZLM dag in Zeist vorige week had ik een aantal borduurtjes voorbereid om te laten zien hoe je op lycra kunt borduren. Het patroontje dat ik daarvoor had uitgekozen was een Mylarpatroon, dus ik kon beiden laten zien.
Voor het borduren op lycra span ik Soluvlies (is een water oplosbaar vlies) in de ring. Met goed veel tijdelijke plakspray plak ik de lycra op het Soluvlies, ik gebruik veel lijm om de lycra goed te fixeren op het vlies zodat het vooral niet kan verschuiven of loslaten.
Het probleem bij het borduren van lycra zit in de extreme rekbaarheid van het materiaal, daarom gebruik ik vaak een kaderlijn of basting om de lycra op het soluvlies vast te zetten. Let daarbij wel op dat je een nieuwe, scherpe borduurnaald of ballpointnaald gebruikt om gaatjes in de lycra te voorkomen.
Als laatste leg ik nog een laagje Avalon bovenop. Dit lijkt veel van het goede te zijn, maar dat gebruik ik om te voorkomen dat de lycra door het borduurvoetje als nog wordt opgestroopt. Zowel het Soluvlies als de Avalon verdwijnen bij de eerste wasbeurt.
Op de foto's is het resultaat van het borduren met een Mylar patroon en het borduren op lycra goed te zien.
De gebruikte patronen zijn van Purely Gates, de collectie heet Mylar snowflakes.
Het resultaat van de lingerieset die het uiteindelijk gaat worden, volgt zodra het af is.
Dit metalen bakkersrek dat ik ooit op Marktplaats kocht voor een heel zacht prijsje, heb ik afgelopen week geschilderd en opnieuw "ingericht" met wit/blauwe potten, plantjes en keulse potten. Het staat ontzettend gezellig en ik kan hiervan heel erg genieten.

P.s. Ik ben momenteel bezig met de voorbereidingen van de borduurbeurs in Sliedrecht, er wordt dus wel veel gedaan, alleen vergeet ik daarbij het bloggen soms even...

5 opmerkingen:

poetsie zei

Dat ziet er veel belovend uit.
Ik vind dat rekje super leuk! Ik zal marktplaats eens in de gaten houden.

Marian zei

Wauw, erg leuk gedaan zo, en een erg leuk rek heb je gescoort..

Tialda zei

Bedankt voor je uitleg over borduren op Lycra! Dat wordt vast een heel mooi setje!

Jos van KloskaCreAtief! zei

Volgens mij heb je een heel nieuwe trend aangezwengeld, lingerienaaien met borduur! Wat ben je toch een vakvrouw!

simoneannemone zei

Ziet er nu al mooi uit! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Saskia