maandag 21 mei 2012

Zelf kleding maken is hip!

Ooit ging ieder meisje rond haar 15e, 16e op naailes. Hoorde bij de opvoeding, net zoals zwem- en dansles. Tegenwoordig is van moeten - behalve dan bij zwemmen - geen sprake meer. Zelf kleding maken doen meiden en vrouwen vooral, omdat ze het leuk vinden. Het zijn er steeds meer, de trend is niet te stuiten. Bijna overal kun je lessen of workshops volgen. Bij professionele aanbieders of particulieren, of bij de modevakschool die naast dagopleidingen avondcursussen en workshops aanbiedt. Brei- en haakcursussen doen het al even goed. De trend om zelf kleding, tassen en zelfs woonaccessoires van wol of katoen te maken, kom je overal tegen.
Ik knutselde, naaide, plakte en freubelde met mijn oma dat het een lieve lust was. Het heeft een generatie overgeslagen en ik vrees dat dat nu nog een keer gaat gebeuren: mijn dochter heeft (nog) helemaal niets met stofjes, draadjes, naaimachines of alles wat ze mij ziet doen....Stiekem vind ik dat toch wel een beetje jammer, maar ja....
Ben je op zoek naar een cursus of workshop bij je in de buurt? Op http://www.modemaken.nl/ staan veel opleidingen bij je in de buurt, uiteenlopend van knutselniveau tot hbo.

Tot slot nog even dit. Wist je dat:
  • vrouwen 56% van de kleren die ze niet meer passen toch bewaren, omdat ze hopen dat het ooit weer kan;
  • deze kledingstukken gemiddeld 12 jaar bewaard worden;
  • de gemiddelde Nederlandse vrouw kledingmaat 42 heeft;
  • 57% van de Nederlandse vrouwen de spijkerbroek haar favoriete kledingstuk noemt;
  • uit een onderzoek onder 500 vrouwen bleek dat 70% van hen maandelijks een miskoop doet;
  • het merendeel van de Nederlandse vrouwen wil dat kleding lekker zit of goed te combineren is;
  • de gemiddelde vrouw voor een weekje weg 26 overbodige kledingstukken inpakt;
  • 9% van de Nederlandse vrouwen iedere ochtend een schone bh aantrekt en 59% een bh 2 tot 3 dagen draagt;
  • 72% van de mannen iets anders aantrekt als hun partner dat vraagt, tegenover 33% van de vrouwen;
  • 45% van de vrouwen een hoek in de kledingkast met feest- en uitgaanskleding heeft en zich na het werk speciaal omkleedt voor de avond;
  • we slechts slechts 30% van onze garderobe dragen....??

8 opmerkingen:

Corina zei

dat is leuk om te lezen al die wetens waardig heden. dank je wel voor dit verhaal.

poetsie zei

leuke feitjes om te lezen.
30% van onze garderobe dragen...ik kan het best geloven.

Anoniem zei

Hallo ik ben Janie.
Ik zag ergens op een blog dat een aantal zelfkledingmaak dames een jaar lang geen confectiekleding (RTW )meer koopt.
Als uitdaging.
Groetjes Janie

Bets zei

Wat leuk om dit te lezen .En ja soms doe ik wel eens wat weg maar of dat nou pas na 12 jaar is???
En ik koop ook echt niet elke maand een misser. Ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben.
gr bets.

simoneannemone zei

Wat een leuk verhaal heb je geschreven.

Hier ook een dochter die het creatieve gen nog niet ontdekt heeft. Maar misschien dat dat nog komt. Met een creatieve moeder, oma en omaoma moet het toch ergens verstopt zitten.

Saskia

Stof-Inc - Paul van den Berg zei

Hele mooie pagina! Hopelijk kan ik je eens van dienst zijn bij één van je projecten !

Stof-Inc
http://www.stof-inc.com.
info@stof-inc.com

Print & Stitch zei

Mooie pagina en een leuk verhaal! Je ziet het inderdaad steeds minder dat er zelf bijvoorbeeld kleding gemaakt wordt.

Kim zei

Onwijs leuke blog zeg!