woensdag 12 september 2018

Kip- en haanstuffies

Het is al weer bijna halverwege september en na een tweetal prachtige, warme en soms bloedhete zomermaanden is de zomerstop van de borduurclubs bijna achter de rug. De afgelopen maanden heb ik niet zo heel veel geborduurd of aan andere handwerkjes gewerkt, het warme weer heeft daar zeer zeker mee te maken gehad en ik heb ook even een "creatieve break" ingelast.
Maar voor het voorbereiden van het nieuwe seizoen van de borduurclub, heb ik samen met vriendin Bets, wel tijd ingeruimd. We maakten een planning van de projecten voor de komende 5 bijeenkomsten van de borduurclubs en maakten samen een aantal voorbeelden van de projecten en technieken die we gaan maken en borduren. 
Een van de dingen die we gaan maken zijn "stuffies". Stuffies zijn opgevulde knuffeltjes die vaak gemaakt worden van vilt of andere zachte stofjes. De geborduurde exemplaren zijn vaak iets kleiner van formaat, worden in de ring gemaakt en kunnen ook voor allerlei andere dingen gebruikt worden. 
Je kunt stuffies ook als decoratie in huis gebruiken, bijvoorbeeld aan een decoratieve tak, aan een deurklink of knop van een mooie kast. Maar je kunt ze ook vullen met een beetje lavendel of andere geurige vulling en dan in de kledingkast hangen, op het toilet of ergens anders om de lekkere geur te verspreiden. Maar je kunt ze ook gebruiken als speldenkussen, kortom genoeg gebruiksideetjes. 
Ik maakte een aantal kip- en haanstuffies in vrolijke kleuren. Voor het borduren van de vleugels, bladeren en bloemen koos ik juist voor afstekende kleuren. Voor de poten en de ophanglus heb je een klein stukje lint nodig, bij elkaar ongeveer 40 cm lang. Ik vond bijpassende kleurige lintjes bij de Action (wat een geweldige winkel is dat toch.. 😁). Voor een doosje met 10 verschillende kleuren lintjes van 1 meter lang met leuke patroontjes betaalde ik € 0.79. De knoopjes komen uit mijn knopenstash. 
Voor het maken van de kip- en haan stuffies heb je in ieder geval het volgende nodig (klik op de benodigdheden en je ziet waar je de spullen kunt kopen):

Een uitgebreide beschrijving met foto's voor het maken van de kip- en haanstuffies (in het engels) vindt je op de projectpagina van Embroidery Library (klik hier).

Het borduren van de kip- en haanstuffies is niet echt moeilijk om te doen, maar je moet wel goed opletten dat het vilt aan de onderkant niet dubbel gaat of dat je het vilt aan de achterkant wel goed over de hele achterkant heen legt en of je het lintje voor de ophanglus en pootjes wel tussen de twee lagen vilt legt...   het kan zo maar misgaan....😏 Bij mij gebeurde dat dus een paar keer, maar gelukkig waren deze foutjes makkelijk te herstellen.
Ik heb nog een tip om de lusjes en lintjes goed op zijn plaats te houden tijdens het borduren: plak ze vast met de lijmpatronen van de Action, zo handig in gebruik en plakt prima voor dit soort kleine dingen. Geen geknoei met plakband of lijmspray, voor de prijs hoef je het niet te laten. 

Ik word heel vrolijk van deze kleurige stuffies, zou er zo nog een hele serie van kunnen maken.....
Gebruikte patronen:

1 opmerking:

mia zei

wat heb ik weer genoten van alles groetjes mia vd venne