donderdag 26 september 2013

1e paar toe-up sokken

Bij het breien van sokken probeer ik steeds een patroon te zoeken waarin een voor mij nieuwe techniek of snufje verwerkt zit. Een van de dingen die ik echt nog wilde leren, maar het kwam er maar niet van, is het breien van sokken vanaf de teen naar het boord, zogenaamde toe-up sokken.
De vakantieperiode was een mooie gelegenheid om dat wel te doen, ik had daarvoor speciaal het boekje "Sokken, van teen tot boord" van Jo An Luijken en Marlies Hoogland. meegenomen.
Het opzetten van de steken volgens Judy's Magical Cast-on methode heb ik met een filmpje op Youtube onder de knie gekregen, met wat oefenen lukte dat steeds beter.
Voor de verdere sok koos ik een patroon uit het boekje, een soort streepje dat ontstaat door samenbreien van steken en het maken van omslagen. Simpel, zodat ik met helemaal op het breien van de sokken kon richten. De jojo hiel is gebreid door middel van verkorte toeren met omslagen, aandacht erbij houden anders werd het niet zoals bedoeld.
Het breien van het been ging relatief makkelijk. Afkanten heb ik met naald 5 gedaan zoals geadviseerd in het boekje. Dat had naar mijn smaak nog wel een punt groter gemogen om de rekbaarheid van het boord nog beter te laten zijn.
Het garen kocht ik bij BolWol, een leuke brei/haakwinkel in Deventer, de kleurstelling vond ik grappig en het breide inderdaad heel erg leuk uit.
Patroon: toe-up sokken met klein streepmotief uit: Sokken, van teen tot boord
Garen: Lana Grossa Meilenwelt, Neon Degrade
Kleurnummer: 2605 (grijs/turquoise)
Samenstelling: 80% scheerwol, 20% polyamide
Gewicht/looplengte: 100 gram, 420 meter
Gebruikte naalden: 2,5 mm

4 opmerkingen:

juffrouw truus zei

Ze zijn erg mooi geworden. Wat kun jij dat goed zeg. Mijn oma breidde altijd sokken voor mij en het is niet alleen daarom dat ik haar heel erg mis...

Groeten van Juffrouw Mier

Elizabeth zei

Wat grappig! Ik wist niet dat je op deze manier sokken kon breien.., weer wat geleerd!
En dat je steeds een nieuwe techniek wilt uitproberen/leren is voor mij een herkenbaar iets..!

Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

Corina zei

Wat een mooi kleur is dat zeg.
Mooi werkje in de sokken.
Ik blijf het knap vinden, en ik vind ze elke keer weer mooi.

Corina

Bets zei

Wat een mooie kleuren en erg apart om op deze manier sokken te breien. Moet het toch ook echt eens leren. gr bets