donderdag 1 november 2012

Infobesitas of social media stress

Het kon natuurlijk niet uitblijven, er zijn weer nieuwe "aandoeningen". Ze vloeien voort uit de enorme overload aan informatie die je tegenwoordig tot je kunt nemen: infobesitas. En als je moeite hebt om alles bij te houden en bang bent om iets te missen van al die aangeboden informatie: "social media stress".
Voor ons een nieuw tijdperk, een nieuwe gewaarwording waar we mee om moeten leren gaan.
Voor mijn dochter is het de gewoonste zaak van de wereld. Zij heeft nul problemen met te veel informatie en combineert zonder problemen verschillende bronnen met elkaar en weet precies waar ze wat voor pakt. Voor het huren van een film klikt ze op het videokanaal van de tv en om leuk een spelletje te doen met vrienden, draw something, rumble, en ooit wordfeud - is alweer ouderwets namelijk - pakt ze de smartphone.
Wat vrienden doen, wanneer ze afspreken en waar wordt via Facebook of What's App gecommuniceerd en hoe het was, daar later ook weer gedeeld. Tussendoor wordt, echt waar, moeiteloos het huiswerk gemaakt, via de computer, of wordt er gewoon gelezen en geleerd uit een boek, is er tijd om gitaar te spelen en ontspant ze door gedownloade muziek te luisteren of Youtube filmpjes te bekijken.

Het intensief gebruik van mobiel, computer en social media is iets van deze tijd, maar desondanks probeer dochterlief wel een stukje bewustwording bij te brengen, zeker in gezelschap van ons of anderen. De suggestie die ik ergens in een stukje hierover las spreekt me wel aan: gebruik de term ‘informatierijkdom’. Het is dan aan jezelf daar de ‘lekkere hapjes’ uit te halen....

2 opmerkingen:

simoneannemone zei

Herkenbaar verhaal Alice.

Jammer dat er zoveel mensen zijn die de social media belangrijker lijken te vinden dan de "echte contacten met mensen".

Maar het heeft ook heel veel leuke kanten :-).

Saskia

Plony zei

Hoi Alice, vanmiddag was Bets bij mij en toen kwam jij ter sprake...niets dan goeds hoor, maar toen dacht ik...ik ga eens kijken op het blog van Alice. Ik ga zometeen ook maar gelijk volger worden want dat is werkelijk genieten hier. Wat een leuke, interessante informatie en wat een geweldige creaties zijn er hier!!!!
Helemaal gaaf en je gaat me hier zéker terug zien!
Lieve groetjes van Plony.