woensdag 7 september 2011

~ Een bloemetje op woensdag ~ Hertshooi

Voor het wekelijkse ~ Een bloemetje op woensdag ~ komen er nu toch meer herfstbloeiers die de revue gaan passeren. De meeste zomerbloeiers beginnen nu echt uitgebloeid te raken, zeker met dit buiige weer.
Maar ik heb nog een mooie doorbloeier gevonden:
Hypericum (hertshooi) adrosaemum is een halfheester.
De bloemen hebben opvallende bundels meeldraden. In de herfst kleuren de bessen van rood naar zwart
De stengels van de plant verhouten naarmate het seizoen vordert. In het najaar moeten de stengels bij de grond worden afgeknipt. Dit karweitje dat elk jaar terugkeert, wordt ruimschoots goedgemaakt door de sierwaarde van dit struikje.
De bladeren van deze soort staan kruisgewijs tegenover elkaar. Het geeft het sierlijke effect aan de stengels. De bloemen staan op de toppen van de stengels. Ze zijn maar drie à vier cm groot, maar de lange meeldraden stelen de show; het zijn net verstijfde wimpers.
Meer bloemen kun je bekijken op Een sneller kloppend hart.

5 opmerkingen:

Trudy zei

He, ik wist niet dat ze zo heetten... ´k Heb ze zelf al jaren in mijn voortuin. Leuk met die besjes, kun je zo mooi met Sedum en Hortensia in een boeket verwerken!!

Een sneller kloppend hart zei

Prachtig die hypericum, mooie plaatjes heb je ervan gemaakt!

Veel groetjes, Veronique

flowersandhome zei

Prachtig plantje is dit, vind ik ook!
Groetjes,
Marian

Thamar, zei

hoi hoi

Prachtige fotos heb je gemaakt van een dankbaar bloemetje. Prachtig die kleuren, ik geniet volop.
Dit is helemaal mijn tijd de herfst en winter, mijn vriendinnen vinden mij een beetje maf maar dit heb is al als kind al zo geweest.

fijne avond

Moois van mie zei

aha! heet dat zo ! ik heb dat ook in mijnen hof !