dinsdag 12 januari 2021

Ariadne nostalgie en patroon gehaakt gordijn


Mijn vriendin Bets had van haar buurvrouw een grote doos met oude Ariadnes gekregen. De buurvrouw had ze jaren bewaard en was nu, in coronatijd, aan het opruimen geslagen. Omdat ze wist dat Bets veel handwerkt, mocht zij ze van haar hebben. Natuurlijk mocht ik ook meekijken in de doos met “oude schatten”
en tot mijn verrassing zaten er uitgaves in van “Het enige maandblad voor Handwerken Ariadne” uit 1966! De uitgave van 15 december 1966 had nummer 240, dus er waren daarvoor al 239 Ariadnes geweest, die  zaten er niet  bij. Maar bij het op volgorde leggen van de nummers, trof ik nummer 300 aan en op de voorkant stond het exact vermeld: Ariadne’s eerste uitgave was in 1946.

Nummer 240 van 15 december 1966 kostte destijds als losse uitgave 90 cent en de abonnementsprijs bij vooruitbetaling was 8 gulden per jaar of 4,5 gulden per half jaar. De januari-abonnees werden er op gewezen dat er geen kwitanties meer werd aangeboden (via de PPT), maar dat er een girobiljet toegezonden zou worden. Zo grappig, die bestaan ook al heel veel jaren niet meer.

De oude uitgaves zijn zo leuk om door te bladeren, de oude handwerktechnieken, de prachtige oude advertenties (die sigarettenreclame, dat was toen heel normaal, nu niet al jaren niet meer toegestaan), de layout, de modellen die de gemaakte kledingstukken showden, zo herkenbaar voor die tijd. De oudste boekjes zijn nog helemaal in zwart-wit, vanaf halverwege 1968 kwam er in eerste instantie 1 themakleur bij en eind 1968 meerdere kleuren bij een heel klein aantal artikelen en uiteindelijk werd het door de tijd heen een full color handwerkblad.

Ook ik ben heel wat jaren lid geweest van de Ariadne en heb er heel wat dingen uit gemaakt en ook niet afgemaakt. Welke Ariadne-lezeres begon niet enthousiast met de op de foto zo gemakkelijk uitziende projecten, die gaandeweg niet altijd het getoonde resultaat bleken op te leveren.  In de Ariadne stonden vooral veel borduur-, brei en haakpatronen, maar ook weven, stempelen, macrame, linoleum snijden, spinnen, weven, kantklossen en andere nog veel meer technieken werden beschreven. Gehaakte pannenlappen, kruikenzakken, gordijntjes, eigen gebreide mutsen, wanten, sokken, plantenhangers, smyrnakussens – en matjes, destijds mocht het allemaal volop.  Hoe leuk om te zien dat alle technieken die destijds in de hele oude uitgaves van Ariadne beschreven staan, nu ook weer volop in de belangstelling staan en gemaakt worden.  

De naam van het tijdschrift leeft voort in het nieuwe Ariadne at home, dat zich niet meer concentreet op handwerken, maar op design en wonen. Toen de redactie van destijds dat aankondigde, heb ik mijn jarenlange abonnement opgezegd. 

In de Ariadne van augustus 1978 zag ik het patroon van een gehaakt gordijn (zie foto's hieronder). Nog steeds een prachtig patroon en ook gehaakte gordijnen zie je weer terugkomen in moderne varianten of voor bijvoorbeeld een kussen, beddensprei of tas.  
Wil je het uitgebreide patroon van het gehaakte gordijn in zijn geheel ontvangen? 
Stuur me dan een mailbericht (zie in de rechterkolom voor mijn mailadres) of laat hieronder een bericht voor me achter. 

Geen opmerkingen: