zondag 13 januari 2019

Oh deer!

Voor de borduurclubs bedenken vriendin Bets en ik vooraf een thema, techniek of project om samen met elkaar te gaan borduren. Voor de afgelopen maand november hadden we een in 3D geborduurde hertenkop van Embroidery Online (OESD) gezien.
Het is mogelijk om de hertenkop in 1 kleur of in meerdere kleuren te borduren. Zowel Bets als ik kozen voor de versie met de meerdere kleuren, maar wel in verschillende kleuren bij elkaar. Voor mijn hertenkop koos ik voor hele lichte groene en bijpassend beige en ecru.
De hertenkop wordt in 9 losse onderdelen geborduurd op wateroplosbaar vlies met dun vilt als versteviging ertussen. Na het borduren van de losse onderdelen wordt het wateroplosbaar vlies kort uitgespoeld onder een lauwwarme kraan. Het uitspoelen wordt express kort gedaan om er voor te zorgen dat bij het drogen van de uitgespoelde onderdelen, het vlies juist zorgt voor extra stevigheid. Het werkt dan als een soort stijfsel.
In het patroon van de onderdelen zitten geborduurde gaatjes of geborduurde knoopjes aan de zijkant. De losse onderdelen worden in elkaar gezet door de geborduurde knoopjes door de gaatjes te halen.
Bij het patroon zitten 2 patronen van een achterbordje waarop de hertenkop later vastgelijmd wordt. Het patroon van het achterbordje is gedigitaliseerd alsof het van hout is, zo mooi gedaan.
Ik heb de 2 patronen van het achterbordje in Embird bij elkaar in de de ring geplaatst. Zo kon ik ze in 1 keer borduren en hoefde ik ze later niet aan elkaar te naaien. Veel makkelijker....
Na het borduren, uitspoelen en drogen van de onderdelen heb ik de hertenkop eerst in elkaar gezet en later aan het achterbordje vastgelijmd met textiellijm.
Bij de kop heb ik de losse onderdelen met wat textiellijm aan elkaar gelijmd op die plaatsen waar ik de kop niet mooi gevormd vond. De 2 geweien zijn ietsje de slap geworden. Ik zou het kunnen oplossen door er een klein kartonnetje achter te plakken, een ijzerdraadje achter de lijmen of nog wat extra verstevigen met stijfsel. Maar als de hertenkop aan de muur hangt zie je het niet echt, de geweien blijven dan precies rechtop staan zoals bedoeld.

Wat leuke verschillende kleurstellingen zagen we verschijnen op de beide borduurclubs bij de hertenkoppen.
Patroon: Oh Deer! by Tula Pink van Embroidery Online (klik hier)
Gebruikte kleuren: 853, 854, 152 van Polycolour en 1254 en 1101 van Brildor (PB40)
Gebruikte materialen:
dun borduurvilt (klik hier)
- textiellijm (klik hier)
- stukje karton voor achterkant van achterbordje (achterkant van schrijfblok of grijsbord karton)
- Solublon, wateroplosbaar vlies (dikte 80) of 2 lagen soluvlies

4 opmerkingen:

Atelier Valerie zei

Stuk voor stuk prachtig 😍
Fijne start van de week ...
Lieve groetjes Valerie ♥

H.Kamerman zei

Wat zijn het weer prachtige hertenkoppen geworden.

Anoniem zei

Stuk voor stuk prachtige hertenkoppen gemaakt. wel een werk maar wat waren zoet met ons project op naar ons volgende Daar zijn we inmiddels mee bezig en die is ook niet mis😂😂😂😂😂😂

Robotmaaier zei

Wat een mooie kopen weer!