vrijdag 18 juli 2014

From Dawn till Dusk shawl ~Otruta

Je moet er natuurlijk met dit weer helemaal niet aan denken om een omslagdoek of shawl rond je schouders te slaan, pff....wat een enorme hitte op het moment.....
Toch breide ik afgelopen weken een shawl met een mooie naam: From Dawn till Dusk (van zonsopgang tot zonsondergang) naar een gratis patroon van Otruta dat ik op Ravelry vond. Uitgangspunt voor de keuze van dit patroon was het garen dat ik kort daarvoor echt niet kon laten liggen bij Wolcafe: Creative Reflection van Ricoh Designs.
Het is een verloopgaren dat is getwijnd met een zilveren lurexdraad in roze, groene en lichtblauwe tinten, zo mooi... (vind ik...). In eerste instantie had ik een patroon gekozen uit het magazine van Ricoh waarin een rechte shawl in pauwensteekpatroon stond.
Maar al snuffelend tussen de vele patronen op Ravelry zag ik het patroon van Otruta. De shawl is halfrond met een randje aan de halszijde dat ontstaat door afwisselend omslagen te breien en de volgende toer de steken weer af te kanten.
Aan de ronde zijde wordt een rand gebreid van samengebreide steken en omslagen. In eerste instantie lijkt het een ingewikkeld patroon te zijn, maar de shawl wordt gebreid met herhalingen van 16 toeren (inclusief de teruggaande averechte toeren). De shawl kun je smaller of breder laten worden door een bepaalde herhaling van het patroon meer of minder te breien. Ik koos ervoor om tot het midden de meerderingen door te laten gaan en vervolgens na een "neutrale" herhaling, de minderingen te breien.
Op deze manier is het al met al nog een vrije grote omslagshawl geworden.
Om het patroon van de randen goed tot zijn recht te laten komen moest de shawl wel opgespannen worden. De dubbele set puzzelstukken die ik altijd gebruik moest er zelfs aan te pas komen om de shawl helemaal op te kunnen spannen. Het was nogal een werk om alle picots aan de halsrand te spelden, maar het is de moeite waard geweest. De rand komt nu extra mooi tot zijn recht.
Patroon: From Dawn till Dusk van Otruta
Garen: Creative Reflection van Ricoh
Samenstelling: 46% scheerwol, 46% acryl, 8% polyester
Gewicht: 3,5 bollen van 50 gram, 240 meter per bol
Gebruikte naalden: 4 mm
Afmeting shawl: ongeveer 180 x 95 cm

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is een prachtig pronkstuk geworden! leuk je te ontmoeten heerlijk om elkaars passie over handwerken te delen.

Groetj
Constance

Monique van den Berg zei

Wat een prachtige sjaal en geweldige kleuren!

Corina zei

Ik kan heel goed begrijpen dat je deze niet kon laten liggen zijn hele mooie kleuren.
Het patroon is ook heel erg mooi de kleuren komen zo mooi uit en wat leuk met zo'n randje langs de buiten kant.

Corina

Anoniem zei

Prachtig vind ik het. Het garen leent zich uitstekend voor dit patroon!

Jolande

Bets zei

Oh deze vind ik wel heeeeeeeel erg mooi. Geloof dat ik toch ook maar weer eens de brei en haaknaalden op moet zoeken.

ria houweling zei

Wat maak je toch mooie dingen!
Benieuwd wat ik na drie weken in het wolcafe weer ga zien.........
Groetjes

Saskia zei

Supermooi!!!

Lieve groetjes, Saskia :)

Unknown zei

Prachtige sjaal! Ik kreeg je blog gister door van Constance in het Wolcafé. Ik ga je volgen...

Groetjes Lisanne
draad en praat...

Unknown zei

Wat een mooie sjaal,ik heb zaterdag de wol gekocht bij wolcafe om de shawl ook te gaan breien. Maar ik snap t begin niet zo goed, moet ik als ik de 2 steken in t begin afkant die in de volgende toer er opnieuw opzetten? Ik hoop dat je me opweg wilt helpen.
Groetjes Joke de Kruijk

Alice zei

Joke, ik moest weer even denken hoe de sjaal ging. Maar het klopt, als je steken in de ene toer hebt afgekant, dan moet je ze inderdaad de volgende toer weer opzetten. Succes met het breien!

Alice zei

Mocht het nog niet lukken Joke, stuur me dan even een mailtje (adres vind je in de rechterkolom bovenaan), dan probeer ik je via de mail op gang te helpen. Gr. Alice