maandag 17 juni 2013

Echte Salvia

In de tuin op de camping heb ik nu 3 pollen staan die uitbundig aan het bloeien zijn en de nodige vragen en opmerkingen opleveren. Het zijn salvia's, let wel: echte salvia's.
De echte salie (Salvia officinalis) is een plant die behoort tot de lipbloemenfamilie. De plant wordt vooral gebruikt als kruid en is met name bekend uit de Italiaanse keuken.
De plant wordt 40-80 cm hoog. De bladeren zijn dik, grijs en sterk aromatisch; de nerven zijn diep ingezonken.
Deze soort bloeit in juni en juli met lange, blauwpaarse bloemen waarin de bijen en hommels op dit moment af en aan vliegen om de nectar op te halen. Zo leuk om te zien...
In de Lage Landen werd salie ook gebruikt om mee te koken in melk. Deze saliemelk of kortweg salie werd als geneeskrachtig en rustgevend beschouwd. Zo zeer rustgevend dat Johannes Potgieter in zijn boek Jan, Jannetje en hun jongste kind (1841) een Jan Salie laat optreden, die, voor hij naar bed gaat, saliemelk drinkt (in plaats van een stevig glas bier). Deze figuur staat symbool voor de trage 19e-eeuwse, Nederlandse geest. Nog steeds is Jan Salie synoniem voor een trage geest.
Salie is ook bekend om zijn geneeskrachtige werking. Het werkt sterk ontsmettend en is zodoende een probaat middel bij ontstekingen, m.n. die van de slijmvliezen. Om die reden wordt het wel in tandpasta's verwerkt. Sterke Saliethee wordt gebruikt om te gorgelen en spoelen. Zeker niet om te drinken, want Salie is (net als de meeste andere middelen) in hoge concentratie giftig.

Na de bloei snoei ik de dan behoorlijk uitgedijde struiken flink terug en deel kwistig stekken uit aan liefhebbers. Ben ik al te rigoureus te werk gegaan, dan wordt ik het jaar daarop niet beloond met de mooie bloemen en moet ik een jaar wachten..

2 opmerkingen:

Marian zei

Mooie post, en hij bloeit dit jaar wel erug mooi vind ik..Weet je wat ik ook met die salie doe? geleerd van een dame van een tuinclub die eens onze tuin bezocht...een mooi salie blaadje met een satéprikker om of op een varkenslapje prikken, en dit meebakken, schijnt iets Italiaans te zijn, de mannen hier vinden het lekker, ik weet het niet, want ik eet geen vlees.

Corina zei

Dat is een hele mooie plant,leuke foto's ook die met de hommel en het heersbeestje erg leuk. Is iets voor ons die tip van Marian. Heb hem alleen niet in de tuin staan hihi.


Corina