zaterdag 21 april 2012

Twinset in marinestijl

Om tijdens de beurs de paspop niet onaangekleed te laten staan, had ik een twinset in marinestijl gemaakt.
Anders dan anders, omdat ik een rood t-shirt heb gecombineerd met een blauw vest.
De kleuren in het gebruikte patroon zijn afgestemd op de kleuren van het t-shirt en vest: rood, zilver en twee kleuren blauw.
Ik heb nogal wat vragen gekregen over het borduren op t-shirts, hoe je de beste resultaten krijgt zonder dat het shirt of borduursel gaan trekken, vandaar een uitgebreid bericht met veel tips en trucs.
Om op rekbare stoffen zoals bijvoorbeeld tricot, fleece of ander rekbaar materiaal te borduren is mesh heel erg goed geschikt. Mesh is een knipbaar vlies met een ingeweven ruitjespatroon en voelt heel erg zacht aan. Bij extreem rekbare stoffen en een vrij dicht borduurpatroon is het aan te raden om twee lagen mesh in de ring in te spannen.
Let er daarbij op dat bij de eerste laag de ruitjes horizontaal/verticaal liggen en zorg er dan bij de tweede laag voor dat de ruitjes diagonaal lopen. Op deze manier zorg je ervoor dat de te borduren stof optimaal gefixeerd wordt (zie bovenstaande foto). 
Ik ben een "makkelijke" borduurster en gebruik om te borduren eigenlijk altijd een normale borduurnaald, maar voor tere stoffen is het toch beter om een ballpointnaald te gebruiken. Omdat deze naald een bolle, afgeronde punt heeft in plaats van een scherpe punt, kun je voorkomen dat je gaatjes in de stof maakt met de naald op plaatsen waar je dat niet wilt.
Om het borduursel in het midden van de hals/voorpand te plaatsen, print ik eerst een template uit. Die speld ik op het t-shirt op de paspop om goed te kunnen zien waar ik het borduursel wil hebben. Met een uitwasbare stift of dunne krijtpen neem ik dan het kruis over dat op de template geprint staat.
Bij mijn machine (Janome 11000/10000) heb ik een aanschuiftafel/plaatsingstafel waarmee ik heel exact het t-shirt op de mesh kan plaatsen zodat het borduursel precies wordt uitgeborduurd waar ik het wilde hebben.
Mocht er interesse voor zijn bij Janomeborduursters hoe de clothsetter (plaatsingstafel) werkt, dan kan ik daarover in een apart berichtje meer vertellen/laten zien. (laat dan even een reactie achter bij dit bericht of een mailtje in mijn mailbox).

Ik span eigenlijk nooit iets in de ring, het inspannen laat altijd een nare afdruk achter in de te borduren stof en ik vind het gewoon prettiger om met tijdelijke plakspray te werken.
Van het t-shirt rol ik de achterkant naar boven op en plak de achterkant van het voorpand met tijdelijke plakspray op de mesh vast. Het lukt me om het t-shirt op deze manier de plakken in de20x20 cm ring. De opgerolde randen van het t-shirt speld ik vast aan de mesh om te voorkomen dat ze onder de ring schuiven en aan de achterkant of voorkant vastgeborduurd worden.De randen van het t-shirt die opgerold rondom de ring zitten, kunnen op deze manier wel makkelijk onder de borduurvoet schuiven als je niet oplet. Ik blijf dus dicht bij de machine en houd goed in de gaten of het goed blijft gaan. 
Op het t-shirt leg ik een laagje wateroplosbare, dunne vlies. Hiermee voorkom je dat de steken in de stof "zakken"of verdwijnen. Vooral bij fleece of vergelijkbare materialen, is dat echt nodig om een mooi borduurpatroon te krijgen.

Om het borduurpatroon plaats ik in de software een kadersteek, daarmee maak je vooraf een stiksel om het borduurpatroon heen. Hiermee fixeer je de stof nogmaals extra. Mocht je een dicht borduurpatroon gebruiken, dan heeft de stof altijd de neiging om in elkaar te willen trekken door de grote hoeveelheid steken en hiermee kun je dit ook proberen te voorkomen. Een goed borduurpatroon heeft altijd een zogenaamde "underlay" of gedigitaliseerde ondergrond in borduursteken, ook dat helpt om intrekken van stof te voorkomen.
En dan kom je aan het eigenlijke werk toe: het borduren van het uitgekozen patroon.

Afmeting: 20 x 20 cm
Aantal steken: 33628
Afwerking: hotfixsteentjes in kobaltblauw

De kleuren heb ik aangepast aan het rode t-shirt en blauwe vest en verschillen iets in kleurstelling, anders zie je het effect niet zo goed op beide kleuren.
Als laatste afwerking heb ik de donkerblauwe knoopjes vervangen door zilverkleurige knoopjes en langs de rand van de hals van het t-shirt en de voorranden van het vest, heb ik met zilverkleurig metallic garen een ladderstreek gemaakt. Op deze manier wordt het een nog meer bij elkaar passende set.

Het is een heel verhaal geworden bij elkaar, ik hoop dat ik zo duidelijk ben geweest. In het bericht heb ik de links geplaatst waar je de materialen kunt bekijken/bestellen.

2 opmerkingen:

Bets zei

Hoi Alice,

Het ziet er dan ook altijd heel mooi uit. Net gekocht. Je bent er echt een kei in.

groetjes Bets.

JETS-design zei

ziet er mooi uit. ook leuk om je uitleg te lezen