vrijdag 22 augustus 2014

Penne-lasagna met prei en ham

In de supermarkt loop ik momenteel de groente- en fruitafdeling niet voorbij zonder wat mee te nemen van onze Hollandse telers en -kwekers. Ik heb wel sympathie voor de oproep die zij doen om juist hun producten (klik) te kiezen in het schap.
Voor het avondeten zocht ik naar een pastaschotel die lekker en makkelijk te maken was en ik vond het recept voor penne-lasagne met prei en ham in "Het superdikke Ovenhitsboek" en dat heb ik met een kleine aanpassing gemaakt. Uiteraard stopte ik voor dit recept een aantal typisch hollandse groenten in mijn boodschappenmandje.

Ingrediënten voor 6-8 personen (ik heb wat minder gedaan voor 4-6 personen):
- 500 gram penne
- zout en peper
- nootmuskaat
- 600 gram prei
- 4 (middelgrote) tomaten
- 8 eieren
- 800 ml melk
- boter voor de ovenschaal
- 4-5 plakken gekookte ham (ca. 200 gram)
- 150 gram jong belegen geraspte kaas

Kook de penne volgens de aanwijzingen op de verpakking. Maak de prei schoon en snij hem in kleine stukjes. Laat de prei in kokend water met zout ca. 10 minuten voorgaren. Maar de tomaten schoon en snijd ze in plakjes. Laat zowel de penne als de prei goed uitlekken.
Kluts de melk en de eieren door elkaar. Breng het mengsel flink op smaak met zout, peper en nootmuskaat. Vet een ovenschaal in en leg de helft van de penne op de bodem. Leg de penne dicht tegen elkaar aan, zodat de hele bodem bedekt is Verdeel de helft van de prei en 1/3 van de eiermelk erover. Beleg deze laag met de plakken gekookte ham. Verdeel de rest van de penne, de prei en de tomaten over de ham. Giet de overige 2/3 van de eiermelk over de lasagne en bestrooi hem daarna met geraspte kaas.
Bak de lasagne ca. 40 minuten in een voorverwarmde oven (electrisch 200 graden/hetelucht 175 graden/gas stand 3).
Bereidingstijd: ca. 1 uur en 15 minuten
Per portie: ca. 510 kcal, 31 gram eiwit, 18 gram vet, 53 gram koolhydraten
Ik voegde als extra laag in de lasagne nog met de kaasschaaf gemaakte courgetteplakken en een gele en zoete rode puntpaprika toe. Vandaar dat ik van de ingrediënten minder had ingekocht dan in het oorspronkelijke recept staat vermeld.

Wat is het toch een veranderlijk weer de afgelopen week, zo is het blauw met witte wolken en zo is het donker met dreigende donderkoppen...Die groeiden vanmiddag uit tot een fikse onweersbui met kletterende regen!

1 opmerking:

Corina zei

Dat ziet er heel erg lekker uit.
Ook wij eten het liefst de producten van nederlandse bodem, er zijn bij ons in Brabant genoeg die het aan huis verkopen daar halen wij het dan ook meestal.

Corina