dinsdag 21 augustus 2012

Mouwloos vest met raglan en kabels

In de eerste week van de vakantie breide ik een mouwloos vest met raglanmouwen en een kabelpas. Niet echt een project om in deze warme zomerdagen te maken of laten zien, het is gebreid van 100% wol. Gelukkig was tijdens het breien niet zo extreem warm en het resultaat vind ik erg leuk geworden.
Het vest wordt van onder naar boven in 1 stuk gebreid, achter- en voorpanden tegelijkertijd op de naalden. Op het breedste punt stonden er ruim 350 steken op de naald en dat was behoorlijk pittig. In het patroon wordt geadviseerd om met een rondbreinaald te werken, maar dat vind ik niet zo fijn breien. Dus heb ik het vest toch op gewone naalden gebreid. Dat kostte zo nu en dat wat moeite om het grote aantal steken in bedwang te houden, maar het is gelukt.
De taillering van het vest wordt met minderingen en meerderingen in de zijnaad van het vest tijdens het breien aangebracht. De voorbiezen worden tegelijkertijd gebreid in ribbelsteek met daarin de benodigde knoopsgaten. In de schouderpas wordt een patroon met kabels gebreid en omdat bij het vest zelf de averechte kant de goede kant is, komt het kabelpatroon extra goed tot zijn recht. De kraag wordt gebreid met een aantal verkorte toeren vanuit middenachter en op deze manier krijg je een mooi aansluitende kraagafwerking.
Patroon: Drops 121-27 Mouwloos vest met raglan en kabels op de pas
Maten: S tot XXXL
Garen: Drops Alaska, kleurnummer 56, grijspaars, gekocht via Hobbydoos
Samenstelling: 100% wol, 50 gram = 70 meter
Naalden: 5 mm
Het was een makkelijk patroon om te breien, de uitleg van Garnstudio is makkelijk te volgen. Het garen breide heerlijk weg.
De bloemen in de tuin hebben het heel moeilijk (gehad) in de tuin met het warme weer, maar deze IJzerhard kan er nog wel mee door voor Fleur en Kleur op woensdag bij Veronique...

6 opmerkingen:

simoneannemone zei

Wat een mooi patroon heeft dit vest.

Inderdaad voor nu een beetje te warm maar over een paar maanden zij de koude dagen er weer :-).

Saskia

Marja Rijnsburger zei

Wat een kunstwerkje.
Fijne dag,
Marja

Corina zei

Dat is een mooi vest geworden. Zul je straks veel plezier van hebben.

Corina

Neeltje zei

Hier zul je straks veel plezier van hebben als het wat frisser wordt. Erg mooi vest.

Bets zei

Oh wat een mooi vest .Ik zou het niet kunnen hoor. gr bets

Rozen van Papier zei

Een heel kunstig bereid vestje! Erg mooi. En ik zat laatst eens te kijken toen zag ik dat je een heel bericht aan mijn workshop en de rozen besteed had, nog bedankt daarvoor, ik zag het pas veel later, sorry.

Groeten Janny