woensdag 5 oktober 2011

~ Een bloemetje op woensdag ~Springbalsemien

Ik kan me nog herinneren dat mijn opa en oma deze plant in de tuin hadden staan in hun oude huis bij "Het Gein". Je ziet ze tegenwoordig nog wel bij boerderijen en dit jaar duiken ze ook ineens op verschillende plaatsen op de camping op: springbalsemien (Impatiens glandulifera).
De balsemien is een eenjarige plant die tot wel 2,5 meter hoog kan worden. De plant heeft opvallende 2-5 cm grote bloemen, die van juli tot september bloeien met een lila, roze of lichtgele tot witte kleur. De bloemen staan met twee tot veertien bloemen in trossen in de oksels van de bovenste bladeren.

De verspreiding van de zaden vindt mechanisch plaats, wanneer de rijpe vrucht wordt aangeraakt, rollen de vijf delen hiervan zich op en schieten zo de zaden weg, van daar de naam "springbalsemien".

De bloemen worden tijdens de bloei heel veelvuldig door bijen en hommels bezocht. Dat zag ik ook toen ik de bloemen fotografeerde voor ~ Een bloemetje op woensdag ~.

5 opmerkingen:

Unknown zei

Erg mooie bloem zeg, niet geweten dat ze daarom zo heten...fijne dag, Nicole*

Een sneller kloppend hart zei

Ze zijn echt prachtig Alice! Nostalgie!

Veel groetjes, Veronique

hokje zei

Een nostalgisch bloemetje, mooie foto's en leerzame informatie; leuk gedaan.

Fijne dag. Groeten, Miranda

Jacqueline zei

Mooie plant en als je hem eenmaal in de tuin hebt kom je er niet zomaar weer vanaf. Onze kinderen vonden het altijd leuk om de zaden te laten springen.

Jacqueline

flowersandhome zei

Dank je, dank je, dank je! Onlangs zag ik deze bloem toen we gingen wandelen naar het bos en vroeg me af welke bloemen dit nu toch waren. Et voilà! Dankzij jou weet ik het nu. Mooie foto's trouwens! Die van mij wiebelden zo in de wind dat er geen goede foto van te maken was.
Groetjes,
Marian