maandag 10 januari 2011

Appeltaart of tarte tatin

Het maakt mij niet uit, ik vind beide baksels even lekker. Toch wel regelmatig bak ik een appeltaart, appelcake of variant ervan, meestal voor het weekend. Het eind van het weekend haalt het baksel zeker niet, er wordt hier prima van gegeten.
Vorig jaar vond ik het boekje "Appeltaart" in een boekwinkel. In "Appeltaart" vind je recepten voor de heerlijkste taarten met appel en meer. Appelkruimeltaart met witte chocola, appel-frambozencrumble, boerenappeltaart en de bekende Holtkamps appeltaart om er maar een paar te noemen. Veel tips om de appeltaart lekker snel en met weinig moeite op tafel te zetten.
Ik zag op internet dat de auteurs nog een boekje hadden gemaakt: "Tarte Tatin".
Dat boekje heb ik op mijn kerstlijstje gezet en ook gekregen.
In dit boekje vind je allerlei variaties op de klassieke omgekeerde appeltaart van de dames Tatin. Naast een reeks zoete (bijvoorbeeld met ananas, rood fruit of banaan) zijn er ook veel hartige omgekeerde taarten te maken; denk bijvoorbeeld aan een tarte tatin van prei, van tomaat of van pompoen met chorizo.

Appeltaart
Auteurs: Jasmin Schults en Anaisa Bruchner
ISBN: 9789023012481
Gebonden, 19,3 x 19,3 cm, 64 blz., € 11,00

Tarte Tatin
Auteurs: Jasmin Schults en Anaisa Bruchner
ISBN: 978 90 230 1218 4
Gebonden, 19 x 19 cm, 64 blz., € 11,00
Je kunt beide boeken hier bestellen.

Voor een heerlijke cappucino, latte machiato of kopje/potje thee gaan we graag even naar Proef!
Daar kocht ik handige theefilterzakjes voor gebruik in combinatie met losse thee. Je vult het zakje met de gewenste hoeveeheid losse thee en hangt het zakje in de theepot, waarbij je het bovengedeelte van het filterzakje uit de pot laat, het deksel sluit en het zakje vastklemt. Je kunt nadat de thee getrokken is gemakkelijk het zakje weer verwijderen via het gedeelte dat buiten de pot is gebleven. Een doosje T-Sac bevat 100 filters, ze zijn ook hier te koop.
Bij Proef! verkopen ze ook speciaal gemengde losse thee. De variant "Zoet van de Lek" vind ik bijzonder en lekker. De combinatie van de ingredienten maken de thee zoet maar ook iets pittig.
Zoete chocolade-dadelthee, in een rijke mix van producten die eeuwenlang per stoomschip van ver werden aangevoerd over de rivier de Lek. Ingredienten: druiven, cocao bonen, chilepepertjes, dadels, cacaoschil, noot-krokantstrooisel, zonnenbloembloesem, aroma.
Hier vind je een leuk filmpje over Proef!
Overigens, hoe wordt het ook al weer gezegd: ik heb geen aandelen in genoemde producten of bedrijven, gewoon een tevreden klant.......

2 opmerkingen:

simoneannemone zei

Oooh die taarten zijn wel heel erg verleidelijk!

Heerlijk warme appeltaart, je brengt me op een idee.

Saskia

Moois van mie zei

nu krijg ik echt zin in appeltaart !